Od 1 stycznia 2025 r. zmianie uległy przepisy regulujące zasady wnoszenia opłaty skarbowej od pełnomocnictw składanych w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
- Pełnomocnictwa składane w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego
W przypadku pełnomocnictwa składanego w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, opłatę skarbową należy wnieść do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy udzielającego pełnomocnictwa.
- Więcej niż jeden mocodawca
W przypadku udzielenia pełnomocnictwa przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie, opłatę skarbową należy wnieść do organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Miejsce zamieszkania poza siedzibą RP
Jeżeli mocodawca albo żaden z mocodawców ustanawiających pełnomocnictwo w jednym dokumencie nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wówczas organem właściwym jest Prezydent miasta stołecznego Warszawy.
- Pełnomocnictwa składane w formie papierowej
Właściwym organem podatkowym pozostaje organ ze względu na miejsce złożenia dokumentu pełnomocnictwa (nowelizacja ustawy o opłacie skarbowej nie wprowadza zmian w odniesieniu do składanego w formie papierowej dokumentu pełnomocnictwa).
Podstawa prawna:
Art. 3 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej z dnia 19 listopada 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1757)