Zmiany w zakresie wydawania wiążących informacji o pochodzeniu
Od 1 lipca 2023 r. wiążące informacje o pochodzeniu wydawane są przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Dotychczas wnioski o wydanie WIP można było składać do Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie. Od 1 lipca 2023 r. postępowania w sprawach wydania wiążących informacji o pochodzeniu oraz spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 lipca 2023 r., jak również zadania związane z zakończonymi przed dniem 1 lipca 2023 r. sprawami w zakresie wiążących informacji o pochodzeniu, przejmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.
Złożenie pisma w sprawie WIP w innej formie będzie nieskuteczne.
Organ również będzie doręczał korespondencję w zakresie WIP elektronicznie poprzez konto na PUESC.
Opłaty
Złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji o pochodzeniu oraz wydanie decyzji WIP nie podlegają opłacie skarbowej.
Pamiętaj, że jeżeli działasz przez pełnomocnika, to powinieneś zapłacić także opłatę skarbową od udzielonego pełnomocnictwa w wysokości 17 zł. Pełnomocnictwo złóż wraz z wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za pośrednictwem PUESC.
Opłatę wpłać do:
- organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy, a w przypadku udzielenia pełnomocnictwa lub prokury przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie - organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- Prezydenta miasta stołecznego Warszawy, jeżeli mocodawca albo żaden z mocodawców ustanawiających pełnomocnictwo lub prokurę w jednym dokumencie nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Wysokość opłaty będzie ustalana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanej na tę okoliczność decyzji.
Najczęściej zadawane pytania
Masz pytania? Skontaktuj się:
ELEKTRONICZNIE
- portal Centralny Service Desk (CSD): przejdź do portalu CSD
- e-mail: helpdesk-eclo@mf.gov.pl:
- w polu "temat" wpisz nazwę usługi,
- w treści wiadomości opisz, co działa nieprawidłowo, bądź napisz, czego chcesz się dowiedzieć,
- wyślij wiadomość z adresu e-mail, który został użyty do założenia konta na PUESC (login PUESC).
TELEFONICZNIE
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw;
- Ustawa z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne;
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej;
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks;
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny;
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego;
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/341 z dnia 17 grudnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego w okresie, gdy nie działają jeszcze odpowiednie systemy teleinformatyczne, i zmieniające rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446;
- Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej;
- Ustawa z dnia 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.